Χρειάστηκαν 15 χρόνια… μελέτης για να υπάρξει ένα οδυνηρό ναυάγιο για τις οδικές υποδομές του Νομού Πρέβεζας, που άμεσα και έμμεσα αφορούν σε ολόκληρη την Ήπειρο.
Το 2007 ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς σχεδίαζε τους «δρόμους ανάπτυξης» και την διασύνδεσή τους με τις περιοχές από όπου θα διέρχονταν.
Ορισμένοι από τους δρόμους αυτούς είναι ακόμη σε φάση κατασκευής, άλλοι σε φάση αναζήτησης πόρων κα κάποιοι στις καλένδες..
Κι αυτό γιατί η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, δια του Υφυπουργού Ταχιάου, διαμήνυσε στους Ηπειρώτες ότι δεν υπάρχουν λεφτόδεντρα! Ως εκ τούτου το Υπουργείο δεν αναλαμβάνει καμία δέσμευση για κατασκευή των δρόμων που όφειλε ήδη να έχει παραδώσει στους Ηπειρώτες.
Οι οδικές υποδομές της Πρέβεζας είναι ουσιαστικά δύο κομβικές αρτηρίες. Η σύνδεση της πόλης με την Ιόνια Οδό και η αναβάθμιση της εθνικής Πρέβεζας- Ηγουμενίτσας –φυσική συνέχεια της Αμβρακίας- με προοπτική να καταλήξει στο Μαυρομάτι, στα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Οι μελέτες για τις συγκεκριμένες οδικές αρτηρίες ήταν στην απόλυτη ευθύνη του Υπουργείου. Μέχρι το καλοκαίρι του 2022 όταν η Περιφέρεια Ηπείρου μετά από αίτημά της πήρε αυτή για την σύνδεση Πρέβεζας- Ιόνιας ενώ την ίδια περίοδο το Υπουργείο Υποδομών διέκοπτε την εκπόνηση της μελέτης για την αναβάθμισης της παραλιακής Πρέβεζας- Ηγουμενίτσας.
Η περιπέτεια για την οδική σύνδεση Πρέβεζας- Ιόνιας
Στις 19 Ιουλίου του 2022 και μετά από αίτημα της Περιφέρειας Ηπείρου, το Υπουργείο Υποδομών υπέγραψε απόφαση με την οποία μεταβίβαζε την αρμοδιότητα για τις συμβάσεις που ήταν σε εξέλιξη και αφορούσαν στις μελέτες για την σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιόνια.
Οι συμβάσεις ήταν δύο με την πρώτη να αφορά στη μελέτη της οδού σύνδεσης και την δεύτερη τις ερευνητικές εργασίες.
Ένα μικρό ιστορικό
-Το 2005 το τότε Υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ προχωρά στον χαρακτηρισμό του συγκεκριμένο έργου ως εθνικού και θεωρεί ότι αποτελεί διακρατικό άξονα.
-Το 2006 με απόφαση του Υπουργού εγκρίθηκε πίστωση επτά εκατομμυρίων για την εκπόνηση της μελέτης.
-Το 2007 υπογράφεται η ανάθεση της μελέτης για τις ερευνητικές εργασίες στο γραφείο «Γεωγνώση ΑΕ».
-Το 2008 υπογράφεται η ανάθεση της κύριας μελέτης του έργου.
-Το 2009 υπογράφεται η σύμβαση της μελέτης με προυπολογισμό 4,4 εκατομμύρια και προθεσμία ολοκλήρωσης 18 μήνες.
-Το 2020 η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών δίνει οδηγίες για την διαχείριση της κύριας μελέτης του οδικού έργου σύμφωνα με τις οποίες αυτή θα ολοκληρωθεί με το πέρας της εκπόνησης των μελετών για την παράκαμψη Φιλιππιάδας (Τμήμα από τον Κόμβο Καμπής έως τον κόμβο με την εθνική) ενώ για το υπόλοιπο θα επαναπροκηρυχθεί νέα μελέτη.
-Τον Ιανουάριο του 2022 εγκρίνεται παράταση για την υποστηρικτική σύμβαση των ερευνητικών εργασιών ως τις 31 Δεκεμβρίου.
-Στις 8 Απριλίου του 2022 η Περιφέρεια Ηπείρου απευθύνει έγγραφο στο Υπουργείο και αιτείται την παραχώρηση των μελετών που αφορούν μεταξύ άλλων το οδικό τμήμα «Κόμβος Καμπής-Γέφυρα Καλογήρου- Ζέφυρος» το οποίο αφορά στον συγκεκριμένο οδικό άξονα, προκειμένου να ωριμάσει το έργου που στη συνέχεια θα δημοπρατηθεί από τις υπηρεσίες της.
-Το Υπουργείο κρίνοντας ότι το συγκεκριμένο τμήμα δεν ανήκει στο διευρωπαϊκό δίκτυο εγκρίνει την μεταβίβαση της αρμοδιότητας για τις εν εξελίξει συμβάσεις τον Ιούλιο του περασμένου έτους.
Η μελέτη για την αναβάθμιση της παραλιακής
Το Υπουργείο Υποδομών από το 2007 μέχρι το 2022 δεν κατάφερε να ολοκληρώσει ούτε μία άλλη, σχετικά μικρή για τις δυνατότητές του, μελέτη που αφορούσε στην αναβάθμιση της Εθνικής Πρέβεζας- Ηγουμενίτσας.
Η ιστορία και εδώ ξεκινά τον Μάρτιο του 2007 όταν εγκρίθηκε το αποτέλεσμα του διαγωνισμού για την ανάθεση της μελέτης με Διευθύνουσα Υπηρεσία το Τμήμα Μελετών Έργων του ΥΠΕΧΩΔΕ, όπως ονομαζόταν τότε το σημερινό Υπουργείο Υποδομών.
Δείτε τι ακολούθησε…
-Στις 12 Ιουνίου 2007 υπογράφεται η σύμβαση με ποσό 268 χιλιάδες ευρώ και συνολική προθεσμία περαίωσης της μελέτης τους 18 μήνες.
Από το 2007 και για μία πενταετία περίπου η τύχη της μελέτης αγνοείται…
-28 Νοεμβρίου 2012 δίνεται παράταση ενός έτους για την ολοκλήρωσή της.
-25 Οκτωβρίου 2013 δίνεται παράταση ενάμισι έτους για την ολοκλήρωσή της.
-26 Μαρτίου 2015 δίνεται νέα παράταση.
-19 Απριλίου 2018 δίνεται και πάλι παράταση για την ολοκλήρωση της μελέτης.
-25 Ιουνίου 2020 δίνεται μία ακόμη παράταση.
-7 Ιουνίου 2021 δίνεται παράταση ενός ακόμη έτους…
Στην μακρά αυτή πορεία έχει παρέμβει και η Περιφέρεια Ηπείρου καθώς εκπονούσε και η ίδια μελέτη με το ίδιο αντικείμενο και είχε ζητήσει την διασύνδεση των δύο.
Επίσης προέκυψε ανάγκη ανασύνταξης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων..
Κάπως έτσι τον Ιούλιο του 2022 το Υπουργείο αποφασίζει την διακοπή εργασιών μετά την ολοκλήρωση του σταδίου της αναγνωριστικής μελέτης παράπλευρων οδών και την προκαταρκτική μελέτη.
Τα… λεφτόδεντρα και οι ευθύνες
Ο Υφυπουργός Ταχιάος ο οποίος μιμήθηκε τον Πρωθυπουργό (ο ένας ακύρωσε τους δρόμους από τηλεοράσεως, ο άλλος είχε ακυρώσει προ μηνών την μελέτη για την σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου και είχε εισπράξει γαλάζια χειροκροτήματα στην περιοχή) έβαλε πάγο στους σχεδιασμούς για την κατασκευή των έργων αυτών.
Για την Ήπειρο δεν υπάρχουν λεφτόδεντρα, στην υπόλοιπη χώρα χρηματοδοτούνται πολύ σημαντικά οδικά έργα.
Το σίγουρο είναι ότι ο Υφυπουργός Ταχιάος δεν κατέθεσε τις προσωπικές του απόψεις αλλά μίλησε με βάση τους σχεδιασμούς του Υπουργείου Υποδομών.
Και οι συγκεκριμένες οδικές συνδέσεις είναι έξω από αυτούς.
Η τακτική της Περιφέρειας να πάρει πάνω της τις μελέτες και την ευθύνη φαίνεται ότι έλυσε τα χέρια του κεντρικού κράτους. Η επιλογή της να μιλά εδώ και μήνες για κατασκευή των έργων «κομμάτι – κομμάτι» αποδεικνύεται επίσης ατυχής. Η ιστορία έχει δείξει πως ένας δρόμος ή σχεδιάζεται εξ αρχής σωστά και κατασκευάζεται με την ορθή μέθοδο ή μπαίνει σε τεράστιες περιπέτειες που δεν τελειώνουν ποτέ.
Και κάτι τέτοιο γίνεται στην Ήπειρο.